top of page
Søk
  • Forfatterens bildeACR Info

Bærekraftsmål?? Tuller du??


Dels med rette, og dels med urett, har motorsport hatt en frynsete image når det gjelder miljø og bærekraft. Motorsport har vært sett på som det ultimate bildet av uhemmet forbruk, sløsing av drivstoff, konservativt kvinnesyn og høy champagnefaktor, og til dels har kritikerne hatt rett.


Likevel kan ingen ta fra motorsporten den sannhet at få steder har utviklingen av forbrenningsteknologi, kvalitet på dekk, ressursvennlige drivsystemer og effektive bremser vært mer fremtredende. Verdens fremste ingeniører innen bil- og mc-industri har alltid hatt en fot innenfor motorsport.


Som et av de aller første blant verdens internasjonale idrett- og sportsforbund, vedtok det internasjonale motorsykkelforbundet, FIM, allerede i 1994 sin første Environmental Code, og hadde de første årene særlig oppmerksomhet på avgasser, støy og forurensning av grunnvannet. I løpet av mer enn 25 år er en rekke andre kapiteler kommet til, og i dag reguleres sporten av strenge krav til alt fra avfallshåndtering til sosialt ansvar for omgivelsene.

I desember 2019 vedtok toppledelsen i Formula One at grenen fra om med 2030 skal være fossilfri, og dette påvirker selvsagt hvilken retning finansene til teknologiutviklingen vil ta. Den helelektriske grenen Formula E øker i popularitet, særlig blant yngre aldersgrupper, og stadig flere av de toneangivende sponsorene ønsker et mer bærekraftig fotavtrykk av sine sponsormidler. Denne endringen er irreversibel og motorsport vil føre an i teknologiutviklingen.

Hvor står ACR?

Arctic Circle Raceway er et idrettsanlegg og rammes inn av de regler og forventninger som settes innen norsk idrett. Arenaen eies av Norges Motorsportsforbund som nå arbeider med en ny handlingsplan med enda større vekt på bærekraft og satsing på elektriske kjøretøy.


Samtidig har ACR et ansvar for sitt lokalmiljø og har ambisjoner om å speile den satsingen som lokal industri og næringsliv fører. Med en beliggenhet mellom en nasjonalpark og et naturreservat, og tett inntil Europas lavest beliggende isbre, er det bokstavelig naturlig for ACR å sette klare mål for sin virksomhet. FNs bærekraftmål er mål for mange norske selskaper og organisasjoner, og ACR har også tatt en bevisst holdning til disse.

Men for all framtid skal selvfølgelig ACR også hylle fortidens ingeniørkunst, og ikke minst holde oppe humøret på alle som mekker og styrer rundt i norske garasjer og verksteder. Lite er mer engasjerende å bevitne enn en entusiast som ruller fram vinterens småbiter til vårens jomfrutur på lukket bane. Å se voksne menn nesten ta til tårene av lyden fra en Ford Escort Twin Cam, en BMW 2002 eller fra en tilårskommen Mazda RX7, er en opplevelse vi skal ta med oss så lenge disse bilene eksisterer. Dessuten er det god sirkulærøkonomi å ta vare på disse bilene, og for dagens unge er det lærerikt å se hvordan vedlikehold og smarte grep kan holde liv i verdier i mange år etter "best før".


Classic Racing med femti år gamle motorsykler kommer til å høres i Dunderlandsdalen i utallig tiår, men ACR skal likevel være i fremste rekke for å tilrettelegge for framtidas motorsport. Det betyr blant annet betydelige investeringer i el-nettet og i kraftige ladestasjoner for batterier.


71 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page