top of page
Søk
  • Forfatterens bildeACR Info

Sikkerhet med frø i

For de fleste vil disse lassene defineres som matjord av høy kvalitet. Men hos ACR er dette rett og slett racing security. Sidefelt med grønt og kortklipt gress er en viktig del av motorsportsutøvernes sikkerhet, av flere grunner.

Hos ACR fortsetter arbeidene som ble påbegynt i fjor, med reparasjon og oppgradering av sidefeltene og avkjøringsområdene. De områdene som er kraftigst slitt eller skadet prioriteres først.


Gresskledde sidefelt er et viktig sikkerhetstiltak for roadracingførere som tipper og sklir utenfor asfalten. Gresset er mykt samtidig som det mildt bremser hastigheten. FIM stiller klare krav til sidefeltenes bredde og kvalitet. ACR rår derfor over grøntarealer som mange norske småbyer ikke er i nærheten av. Det krever vedlikehold og omtanke.

Samtidig som gresset er mykt, fungerer det også som et filter for vann som renner inn på banen. Sand og forurensning blir liggende igjen i gresset, og biler og motorsykler får i dermed kun rent vann å håndtere. Sand og grus har ingenting på av asfaltbane gjøre.


Men også hos ACR så gjelder bondens TTT, ting tar tid. Selv om massene nå skiftes ut og sås til, vil det nok stå 2022 på kalenderen før gresstorva har fått den kvaliteten vi ønsker oss. I mellomtiden får vi være tålmodige og håpe at ikke for mye av matjorda tar veien inn på asfalten når det regner.

Det er i områdene rundt Nordpolen det er verst, samt noen felt ved storsvingen og før start-/målsvingen av det settes inn tiltak til å begynne med. 150 m³ jord er nokhåndarbeid i denne omgang. Ikke bare skal det legges ut, rakes, gjødsles og sås, det skal også vannes om det blir tørt. De verste områdene tas som nevnt først, men disse arbeidene vil nok pågå også i '22 og '23. Til sammen er det en nesten 8 km lang gressplen som skal opparbeides.


Og som de fleste vet, - etterpå skal den klippes. Men sånn kunstgress det overlater vi til fotballen. ;-)

305 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page