Tja, det gjenstår å se. Hun og andre ledende norske politikere vil i alle tilfelle bli invitert til Elektriske Dager på ACR, 20. - 22.august. På lørdag er det avsatt tid til elbil-debatt mellom partiene bare tre uker før stortingsvalget, og det er bokstavelig talt, en rekke elektriske tema på dagsordenen.
Elektriske Dager er en del av ACRs markering av at det denne sommeren er 75 år siden Stortinget gjorde vedtak i den flere tiår lange "jernsaken". Mangelen på stål og teknologi hadde vært den unge nasjonens største utfordring, og stålpriser og to verdenskriger hadde bremset landets og Stortingets ambisjoner om å bygge en velverdstat. Vedtaket i Stortinget ble å legge et jern- og stålverk tett inntil de enorme ressursene av vannkraft og jernmalm rundt Mo i Rana. Jernmalmen hadde allerede mer enn førti år før skapt et internasjonalt industrisamfunn i Mo i Rana. Englands største importør av jernmalm med blant andre amerikaneren Thomas Edison på laget, hadde anslått malmårene i Dunderlandsdalen som store nok til å forsyne det britiske imperiet med malm i overskuelig framtid.
I 2021 står landet foran nye utfordringer, og som i 1946 så er det ny teknologi som skal endre folks hverdag. Fullfinansieringen av battericellefabrikken Freyr vil bidra til å prege Mo i Rana i mange tiår, men i dag er byen langt bedre forberedt enn for 75 år siden. Man skal lete lenge for å finne en industriby i Europa hvor det grønne skiftet et bedre forberedt. Mo Industriparks "Go Green - Go Arctic" har vært en del av næringslivets tenkesett i snart 20 år.
Elektriske Dager er først og fremst tre dager hvor elektriske biler, motorsykler, scootere, sykler, sparkesykler og annet hjemmehørende utstyr skal være i sentrum. Vi formoder at det feiteste av det feiteste blir å se, og at siklefaktoren blir stor.
Publikum vil få se og dels prøve det aller siste på markedet, og muligens skal det settes banerekord for både elektriske biler og eBike, roadracingsportens svar på lynet.
Søndag under Elektriske Dager vil det være åpent for eiere av elektriske biler å teste både bil og bane. Før kjøring vil man bli nøye veiledet av instruktør om banekjøring, og det vil være hjelmpåbud. Kjøringen vil skje etter Bilsportsforbundets forskrifter.
Comentarios