Favorittbanen

Vi har ikke tall på hvor mange bil- og mc-førere som definerer Arctic Circle Raceway som sin favorittbane.

ACR er en fryd som tar imot deg slik som karusellene på tivoli gjorde da du var barn. Det sitrer i kroppen når du står klar ved utkjøringen, og den første runden på ACR avsluttes alltid med et fett glis. Men etter noen runder stiller den lekne layouten strammere krav og gir deg utfordringer som du som fører kan streve med i mange år.

For ACR er en svært krevende bane å bli god på. Det er alltid noe å forbedre,  inngangen, utgangen og farten gjennom kurvene, kombinasjonene. 

Hver eneste av de 3750 metrene setter deg på prøve, runde på runde, år etter år.... Er du klar?

Påmelding

Her finner du linker til spesialreglemet/tilleggsregler 

og for påmelding

Lokale klubber

Dersom du bor nært ACR og har lyst til å prøve deg som utøver, må du ta kontakt

Miljøkrav

På arenaen stiller vi stadig strengere miljøkrav som du som fører er forpliktet til å følge.

Sikkerhet

Din sikkerhet er også andres. Brannsikkerhet og hastighets-begrensinger må følges.

Overnatting

Det finnes mange alternativer,

fra å campe i parkeringsdepotet

til luksus i bynære hoteller.

 

Våre Miljøkrav til deg

kravene er strenge

Arctic Circle Raceway ligger innklemt mellom Saltfjellet- og Svartisen Nasjonalpark i nord og Tiurhaugen naturreservat i sør. Elva som renner dels gjennom de grove steinfyllingene under banen, ender etter 3 km i den lakseførende Ranelva. Tamrein, elg og annet vilt streifer på arenaen, og i arenaens nærområde er det mye hare. Rovfugler jakter rundt arenaen daglig. I respekt for våre vakre og verdifulle omgivelser stiller vi derfor strenge miljøkrav.

ACRs miljøstandard gjelder alle, både førere og arrangører.
 

I henhold til Forurensningsloven skal ingen, verken virksomheter eller privatpersoner utøve handlinger eller aktiviteter som kan medføre forurensning det ikke er gitt spesifikk tillatelse til i lov eller forskrift.
 

Brudd på ACRs miljøstandard kan medføre kjørenekt eller bortvising fra arenaen. Arrangører kan tildeles miljøgebyr. Forurensning av grunnen, avløpssystem eller drikkevannskilde kan medføre erstatningskrav både mot arrangør og enkeltutøver.
 

Alt farlig avfall som spillolje, bremsevæske, hydraulikkolje, batterier, renseveske og annet, skal plasseres i tette beholdere i ACRs miljøcontainer i parkeringsdepotet.
 

Brukte motorsykkel- og bildekk skal bringes ut av arenaen og returneres til forhandler. Enkelte arrangement kan ha avtale om dekksalg og -retur. Dette vil i så tilfelle være nevnt i tilleggsregler/spesialreglement eller opplyses på førermøte.
 

Ordinært restavfall skal legges i avfallscontaineren i parkeringsdepotet.

 

Sikkerhet

Som fører har du ansvar for både din egen og andres sikkerhet

ACRs bane inspiseres jevnlig av de internasjonale motorsportsforbundene FIM og FIA, som regel via de norske forbundene. Disse godkjenningene og banelisensene forteller hvilke løp som de nasjonale forbundene kan tillate på banen. Din sikkerhet som fører under løp er dermed ivaretatt iht til de internasjonale og nasjonale forbundenes reglement og sikkerhetskrav.

Dersom du kjører registrert kjøretøy ivaretas din sikkerhet av det reglement baneeier og eventuell arrangementspartner fastsetter.

ACRs banemannskaper er kurset og sertifisert for de oppgaver de tildeles. Banemannskapenes sikkerhet ivaretas av opplæring og baneeiers sikkerhetstiltak, men det viktigste er førernes respekt for den oppgaven mannskapene utfører. Dersom du som fører utøver handlinger som setter våre banemannskaper i fare, vil det kunne medføre kjørenekt og bortvisning fra arenaen.

Max hastighet i fastlane er 60 km/t. I parkeringsdepot er max hastighet 20 km/t.

Det er ikke tillatt å kjøre på banen uten utvetydig tillatelse. Utenom treninger, løp eller arrangement er max hastighet på banen 80 km/t

Sanitet/Førstehjelp

Ved alle løp som følger de to motorsportsforbundenes reglement vil ambulanse være stasjonert på arenaen. Det samme gjelder ved alle roadracingtreninger og debutantkurs. Behovet for stasjonert ambulanse og førstehjelpspersonell bestemmes før ethvert arrangement.

Helgelandssykehuset avdeling i Mo i Rana er et akuttsykehus, og ligger 15 minutters kjøretid unna.

Brannbredskap

Brann er svært kritisk på en motorsportsarena. Det lagres drivstoff, propan og sveisegass i mange av pitboksene og i parkeringsdepotet. Derfor skal alle deltakere bringe med seg minst ett 6 kilos brannslukningsapparat som beredskap i eget telt eller stand.

Mellom annenhver port i pitboksene henger det brannslukningsapparater. Disse er en viktig del av anleggets brannberedskap, og skal kun benyttes i nødstilfelle.

Grilling er tillatt i parkeringsdepotet, men ikke uten at stedet er sikret med brannslukningsapparat.

Parkeringsdepot
Det er avgjørende for alles sikkerhet at ferdselsvegene inne i depotet holdes åpne for utrykningskjøretøyer, også større brannbiler.

Drifting
Av hensyn til den samlede sikkerhet for førere i racing og roadracing er ACR restriktiv med å tillate drifting og burning på banen. Årsaken kan du lese mer om her.

overnatting

ACR anbefaler

Clarion Hotell Helma er det ene av ACRs to partnerhotell, og er et hotell vi har lange erfaringer med og kan gi våre beste anbefalinger. Parkeringsplasser i kjelleren, og et hotell velkjent for sin personlige service. Kort avstand til restauranter og bysentrum, og overraskende billig for deltakere på ACRs arrangement.

OleTobias.jpg

Vårt andre partenerhotell er det sentrumsnære og populær Hotell Ole Tobias, oppkalt etter ranværingen og Nordlandsbanens far, Ole Tobias Olsen. Deler av interiøret er hentet fra eldre historiske jernbanevogner, og frokostsalen er derfor en smilende start på dagen. Nært restauranter og butikker i sentrum. Et trivelig 30 roms hotell med utallige faste gjester som alltid velger Ole Tobias når de besøker Mo i Rana.

 

Vær oppmerksom på at Mo i Rana ligger tett ved E6, og sommerstid kan hotellene ha tidvis stort belegg. Bestill derfor overnatting i god tid.

Banedepotet

Et annet trivelig alternativ for entusiaster, er å campe i banedepotet sammen med likesinnede. Ved større arrangement kan det være både kveldsunderholdning og matservering. Slikt vil alltid være opplyst i arrangementets invitasjon til førere/deltakere.

Rundt omkring
Opp gjennom årene har vi erfart at noen, ofte barnefamilier, ønsker å trekke seg tilbake fra arenaen på kveldstid, men ønsker et rimeligere alternativ til hotellovernatting. Da kan vi anbefale våre mange campingplasser som ligger både nært høyfjellet og ved fjorden. Alt for enhver smak. Sjekk linken nedenfor.

Øvrige lokale hoteller, campingplasser og hospits

Turplanlegger

La reisen til ACR og Mo i Rana bli en del av målet. Nyt landsdelen, ikke minst den vanvittig vakre kyststripa på Helgeland.

Visit Trøndelag - Visit Helgeland - Visit Nord-Norge

 
 

lokale klubber

motorsport har lange tradisjoner i mo i rana

Det finnes to motorsportsklubber i Mo i Rana som har sin virksomhet knyttet til ACRs arena: Arctic Circle Motorsportsklubb og NMK Rana.

praksis tar NMK Rana for seg grener knyttet til Norges Bilsportsforbund og ACM håndterer roadracing.

Sammen med ACR og andre samarbeidspartnere, står disse klubbene for det aller meste av konkurranserelatert motorsport på arenaen, dvs det som defineres som trening, kvalifisering og løp. Det er også gjennom disse to klubbene at utøvere løser sin førerlisens. ACM har medlemmer fra hele landet, og er en av landets største roadracingklubber målt i antall utøvere, mens NMK Ranas tilbud er mer lokalt rettet.

Hver tirsdag mellom 16.00 og 20.00 har klubbene sine klubbkvelder. Kontakt klubbene om du er interesserte i å delta.

Sjekk de to klubbenes hjemmesider for ytterligere informasjon.

Bakgrunnsvideoen er filmet av Elizabeth Kobberød, Bikeport sesongen 2019

25 km nord for Mo i Rana

-

den aktive Byen

som folk blir så fort glad i

ACR logo 500 trans.png

Arctic Circle Raceway AS

Orgnr.: 960431596 MVA 

Registrert i Frivillighetsregisteret

Grasrotmottaker

Adr: Fridtjof Nansens gate 21, 8622 Mo i Rana

Tlf  +47 950 25340

Epost: adm@acr.no

Faktura: EHF/fakturamottak@acr.no

© 2021 Proudly done by Yamo.